fredag 20. januar 2012

Webdokumentaroppgave 1

Hei! Jeg er en ung mann på 38 år som er født og bor i Sandefjord. Jeg har treårig høgskoleutdannelse med historie, og medie og ungdomskunnskap. Jeg kaller meg kunstfotograf, da jeg ikke har noe formell
fotoutdannelse. Mine motiver er landskap og natur for det meste, jeg elsker og komme meg ut i naturen og gjør det så ofte jeg kan. Jeg tar også portretter og akt. Jeg begynte på dette studie fordi jeg syntes det hørtes innteresant ut og at jeg vil få større innsikt i dokumentarfilm, og å kunne presentere det på en bra måte. Jeg har ikke drevet med så veldig mye video, men det er jo veldig nært beslektet med fotografi, så jeg regner med at dette vil gå greit.

Under er det en liten presentasjon om fotografi jeg har tatt tidligere.





Her er min løsning på lumierefilm, jeg valgte Sandefjords mest kjente rundkjøring Hvalfangstmonumentet ( ikke at jeg støtter hvalfangst av den grunn ) kansje ikke så spennende men kamera er i hvertfall i ro.


2 kommentarer:

  1. Velkommen Ken,

    bakgrunnen din som fotograf vil du opplagt ha stor nytte av. Som du selv er inne på er fotografiet så absolutt beslektet med filmatiske uttrykk, og du kommer helt sikkert til å takle den overgangen bra. Samtidig er det viktig å gjøre oppmerksom på at webdokumentarer gjerne innebærer sammensatte uttrykk der dere også må mestre forholdet mellom skrevet tekst, stillbilder og audiovisuelt materiale. Dessuten introduserer de audiovisuelle uttrykkene tid som organiserende prinsipp, noe som skaper en del nye utfordringer knyttet til det fortellermessige. På toppen av det hele får vi hensynet til interaktivitet.

    Bruken din av Vuvox fungerer fint i denne sammenhengen. Enkelt, uten noe fiksfaks, er ofte det som egner seg best, ikke minst når formen er en slags portifolio, slik du presenterer her. Det samme gjelder for deg som for de andre: kikk litt på de øvrige verktøyene presentert i oppgave 1. Særlig Glogster og Prezi er ganske fleksible verktøy, dels med noe større fleksibilitet.

    Umiddelbart tenker jeg at lumierefilmen din kunne tjent på å få biltrafikken tettere på, men samtidig ser jeg jo at du har tenkt komposisjon, både når det gjelder innrammingen som trærene skaper og den horisontale bevegelsen midt i bildeflaten. Uten at vi skal legge alt for mye i dette - hensikten er jo å se at dere behersker enkel videofilming og publisering - så holder jeg kanskje på at klippet ville tjent på et noe tettere utsnitt, men der du beholder effekten av innramming.

    Ser at filmklippet kun er tilgjengelig i lav oppløsning (360p). Dette fungerer i og for seg helt fint for en liten webvisning, men ønsker du at folk skal kunne se klippet i fullskjerm bør du laste opp i full kvalitet. YouTube tar imot svært store filer, men det påvirker selvsagt tiden det tar å laste videofilen opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jon, takk for konstruktiv tilbakemelding, og du har helt rett i at jeg skulle valgt tettere utsnitt på lumierefilmen min, og høyere oppløsning.

      Slett